Sylvie's Blog

Hoe doorbreek je een gewoonte?

© Sylvie Mellenbergh | 13-04-2010
We hebben allemaal slechte gewoontes. En het is vaak erg lastig om ze te veranderen.
 
Zo heb ik zelf de onhebbelijke gewoonte om handelingen net niet helemaal af te maken. Ik zal je een simpel voorbeeld geven: ik ben aan het koken en ik heb kruiden nodig. Dan haal ik een potje uit de kast en gebruik het, maar laat het daarna op het aanrecht staan. Ik ga door met wat ik aan het doen ben en ruim de kruiden pas op een ‘rustig’ moment op.
 
Is dat nou zo’n slechte gewoonte, vraag je je nu misschien af. Nee, niet zolang zich voldoende rustige momenten voor doen. En daar zit precies het probleem. Zodra het in mijn leven druk wordt – en dat is vrij snel het geval – kan dit ‘systeem’ aardig uit de hand lopen. Want dan schiet ik van de ene activiteit naar de andere, zonder ze helemaal af te werken. En dan krijg je dit soort dingen:
 
• Ik lees een e-mail, maar doe er niet meteen iets mee (want ik lees al weer een volgend bericht). De e-mail zakt langzaam naar onderen in de lijst en verdwijnt daarmee uit mijn geheugen.
• Ik ben geconcentreerd aan het werk en ineens zie ik dat het al laat is. Ik ren de deur uit om de kinderen van de opvang te halen en laat alles achter me liggen.
• Ik heb een afspraak waar ik wat aan wil voorbereiden. De post die binnen komt maak ik wel open, maar ik neem niet de tijd om het in de betreffende mappen op te bergen. In plaats daarvan wordt het een stapel op mijn buro.
 
Ik weet dat deze voorbeelden voor sommige mensen heel herkenbaar zijn en voor anderen totaal niet. De vraag is natuurlijk ook niet of jij dezelfde slechte gewoontes hebt als ik. De vraag is hoe je er van af komt.
 
1) Analyseer de gewoonte
Vaak zie je alleen het eindresultaat (in mijn geval rommel) en weet je niet hoe het ontstaan is. De meeste mensen zoeken de oorzaak van het probleem dan ook in de eerste plaats buiten zichzelf: “ik krijg te veel e-mail” of “ik heb te weinig tijd”. Terwijl de werkelijke oorzaak is dat jij iets onhandigs doet met die mail of je tijdsindeling. Probeer de volgende keer eens na te gaan wat jij hebt gedaan of nagelaten waardoor het vervelende resultaat heeft kunnen ontstaan.
 
2) Creëer een nieuwe gewoonte
Als je weet waar het probleem precies vandaan komt, weet je ook welke oplossing je nodig hebt. Maak die oplossing niet te ingewikkeld! Als ik mezelf zou voornemen om van nu af aan altijd in een keurig opgeruimd huis te wonen, dan stel ik mezelf een veel te moeilijk doel. Begin klein en breid het eventueel later uit. In mijn geval is dat: 3x per dag mijn buro opruimen.
 
3) Houd vol!
Het duurt heel lang voor je daadwerkelijk een nieuwe gewoonte ontwikkeld hebt. Volgens Denise Hulst in haar boek “Tijdig van kantoor” heb je 9 weken nodig om jezelf een nieuwe routine aan te leren. De eerste 3 weken zijn nodig om een nieuw patroon in je hersenen in te slijten. De volgende 3 weken is het een nieuwe manier van werken, maar wel één waar je nog bewust mee bezig moet zijn. Pas in de laatste 3 weken wordt de nieuwe gewoonte een automatisme.
 
Wil je nieuwe artikelen in je mailbox ontvangen? Neem dan een abonnement op de Passie Kompas nieuwsbrief.
 
 
 
 
mail Sylvie